top of page
Geir Omdal

Alma Clean Power tildelt kontrakt for å levere 2MW utslippsfri ammoniakk-brenselcellemodul - ShipFC.

ShipFC konsortieprosjektet får 10 millioner euro i finansiering for å levere verdens første brenselcelle drevet av grønn ammoniakk.
A group of five people wearing high-visibility vests and hard hats are standing together and smiling. They are in an industrial setting, likely a shipyard or construction site, with bright lights illuminating the background. The individuals appear to be colleagues or team members, possibly celebrating or marking an event related to their work.
ans Petter Nesse (Director, Wärtsilä Norway), Hege Økland (CEO, NCE Maritime CleanTech), Bernt Skeie (CEO, Clara), Frida Monstad (Vice President Logistics and emergency response, Equinor) and Jan Fredrik Meling (CEO, Eidesvik).

Fra verdensrommet til de syv hav


Som en viktig partner i EU-prosjektet ShipFC, skal Alma Clean Power, i samarbeid med CVL, levere innovative ammoniakkdrevet fastoksid brenselceller (SOFC). Brenselcellesystemet vil bli installert på offshorefartøyet Viking Energy. Planlagt arbeid inkluderer design, utvikling og testing av kompakte, svært effektive moduler tilpasset maritim bruk, basert på nesten 30 års erfaring med utvikling av brenselcellebaserte energisystemer.


“Dette er en viktig milepæl for Clara Venture Labs i vårt mål om å bringe vår brenselcelleteknologi til fullskala utrulling i maritime applikasjoner,” forklarer CVL-administrerende direktør Bernt Skeie. “For å redusere skadelige utslipp fra den maritime industrien, er det et sterkt behov for nullutslippsløsninger som er tilstrekkelig kompakte til å integreres i skip. For å oppnå dette, bruker vi vår kompetanse og erfaring innen romsektoren og andre krevende applikasjoner, perfekt i tråd med vårt slagord Fra verdensrommet til de syv hav.”


ShipFC - Verdens første ammoniakkdrevne brenselcelle på et fartøy


ShipFC-prosjektet drives av et konsortium av 14 europeiske selskaper og institusjoner, koordinert av den norske klyngeorganisasjonen NCE Maritime CleanTech, og har fått 10 millioner euro i støtte fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 under sitt Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking.


Prosjektet vil se offshorefartøyet Viking Energy, som eies og drives av Eidesvik og er på kontrakt til energiselskapet Equinor, få ettermontert en stor 2MW ammoniakkbrenselcelle, slik at det kan seile kun på det rene drivstoffet i opptil 3 000 timer årlig. Dermed vil prosjektet demonstrere at langdistanse nullutslippsreiser med høy kraft på større skip er mulig.


Offshore supply vessel with yellow and red colours
Viking Energy, owned by Eidesvik

Målet er også å sikre at en stor brenselcelle kan levere total elektrisk kraft til skipsystemer på en sikker og effektiv måte. Dette er første gang en ammoniakkdrevet brenselcelle installeres på et fartøy. En betydelig del av prosjektet vil være å skalere opp en 100-kilowatt brenselcelle til 2 megawatt. Brenselcellen testes på land i et parallelt prosjekt, og utvikling og konstruksjon vil bli utført av CVL. Testing vil bli utført ved Sustainable Energy Norwegian Catapult Centre. Ammoniakksystemet til skipet vil bli levert av Wärtsilä.


Ammoniakkbrenselcellesystemet vil bli installert i Viking Energy i slutten av 2023.


Styrket samarbeid


Prosjektet representerer den nyeste fasen i det langvarige samarbeidet mellom Equinor, Eidesvik og Wärtsilä. De tre selskapene har med suksess samarbeidet om en rekke miljø- og ren teknologi-prosjekter gjennom årene. Viking Energy var det første LNG-drevne havgående fartøyet i 2003, og Eidesvik og Wärtsilä samarbeidet også om Viking Lady, bygget i 2009, et annet LNG-drevet fartøy som ble sett på som en milepæl i overgangen til skipsfart med installasjon av brenselceller og marine batterier.


Eidesviks president og administrerende direktør Jan Fredrik Meling sa: “Dette er et resultat av hardt arbeid over tid ettersom vi har fortsatt å samarbeide med Equinor om banebrytende prosjekter. Vi er stolte av å være pionerer når det gjelder å introdusere nye energibærere og drivstoff til industrien. Dette prosjektet for å installere verdens første ammoniakkdrevne brenselcelle vil hjelpe oss å fortsette vår reise mot en avkarbonisert fremtid og bidra til å opprettholde vår konkurransedyktige rolle.”


Som en stor aktør innen energi og operatør av offshorefartøyer, har energigruppen Equinor satt seg høye standarder når det gjelder investering i fremtiden. “Vi ser prosjekter som ShipFC-konverteringen for å bruke ammoniakk på en kraftig marin brenselcelle som et viktig skritt i å finne de rette bærekraftige og rene løsningene for fremtiden. Vårt pågående samarbeid med Eidesvik er et bevis på en langvarig tro på at vi kan oppnå våre mål ved å jobbe konstruktivt mot den visjonen,” sier senior visepresident for Joint Operations Support i Equinor, Cecilie Rønning.


Det norske plantenæringsselskapet Yara har blitt kontraktert til å levere den grønne ammoniakken som vil bli produsert ved elektrolyse og levert til Viking Energy i containere for enkel og sikker drivstoffpåfylling.


En annen del av ShipFC-prosjektet vil utføre studier på tre andre fartøytyper, nemlig offshore konstruksjonsfartøyer og to lasteskipstyper, for å illustrere evnen til å overføre denne teknologien til andre segmenter av skipsfartsindustrien.


Administrerende direktør i NCE Maritime Cleantech-klyngen, Hege Økland, sier at dette prosjektet representerer et nytt skritt i riktig retning ettersom skipsfarten søker måter å utnytte nye teknologier og drivstoff for å avkarbonisere. “Skipsfarten har blitt enige om målet om avkarbonisering innen slutten av århundret og å ha oppnådd en global 50% reduksjon innen 2050 basert på nivåene i 2008. Etter hvert som vi beveger oss mot riktig spor for å oppnå disse målene, ser vi at interessen for nye drivstoff som ammoniakk og hydrogen øker. Ammoniakk er en energikilde det er stor tilgang på, og det kan lett lages fra fornybare ressurser, noe som gjør det til et av drivstoffene som sannsynligvis vil dekke deler av skipsfartens fremtidige energibehov.”


Om konsortiemedlemmene


Sammen med NCE Maritime Cleantech (NO), Eidesvik Shipping (NO), Equinor (NO), Clara Venture Labs (previously Prototech) (NO) og Yara (NO) i det europeiske konsortiet er Wärtsilä Norway (NO) som vil jobbe med drivstoffsystemene, eventuelle endringer i skipsdesignet og stabiliteten og energistyringen av fartøyet. Fraunhofer IMM (GE), et institutt for den ledende tyske organisasjonen for anvendt forskning, har ekspertise innen utvikling av brenselcelleprosesser og vil bistå Clara i utviklingen og konstruksjonen av ammoniakkbrenselcellesystemet. SME Persee (FR) er en ekspert innen energistyring og data. University of Strathclyde (UK) og National Centre for Scientific Research Demokritis (GR) er konsortiemedlemmer som vurderer eventuelle sikkerhetskriterier.


De tre testtilfellene som vil se på evnen til å overføre teknologien til andre fartøy har ført til at North Sea Shipping (NO), Capital-Executive Ship Management (GR) og Star Bulk Ship Management (CY) også er en del av konsortiet. Et av de fem Catapult-sentrene i Norge, Sustainable Energy Norwegian Catapult Centre, har ansvar for testing av autonome bærekraftige energisystemer samt oppskalering av ammoniakkbrenselcellen.


EU flag with the text FCH
Fuel cells and hydrogen joint undertaking

1 view0 comments

Comments


bottom of page